Ulkonäköyhteiskunta on turkulaisen taloussosiologityöryhmän popularisoitu tietokirja. Kirjan luvut ”Aluksi”, ”Lopuksi”, ”Ulkonäön pääomallisuus” ja luvut 1.1–3.2 ovat Kukkosen, Pajusen, Sarpilan ja Åbergin yhdessä työstämiä. Alaluku 3.3 on mediatutkija FM Kaisu Hynnän kirjoittama.
Alla olevassa sisällysluettelossa on eritelty kunkin alaluvun ja näkökulmakirjoituksen päävastuulliset kirjoittajat.
Sisällys
Aluksi (Outi Sarpila)
Ulkonäön pääomallisuus (Iida Kukkonen)
1 Ulkonäön markkinat
1.1 Rakkauden markkinoilla (Erica Åberg & OS)
Näkökulma: #hothusband, eli mies vaimonsa asusteena (EÅ & OS)
1.2 Ulkonäkö ja ystävyyssuhteet (EÅ)
Näkökulma: Heräsin tämän näköisenä – ulkonäkö sosiaalisessa mediassa (EÅ & IK)
1.3 Ulkonäkötöissä (Tero Pajunen & Iida Kukkonen)
Näkökulma: Persoonat maastokuvioissa (TP & Johannes Turunen)
2 Ulkonäkö muokattavana ominaisuutena
2.1 Miten asenteemme ruokkivat ulkonäköyhteiskuntaa? (OS)
Näkökulma: Ikuisesti nuori? Ikääntymisen sukupuolittunut kaksoisstandardi (EÅ & IK)
2.2 Ulkonäkökulutuksella kohti parempaa minää ja elämää? (OS & EÅ)
Näkökulma: Karvainen pääoma? (EÅ)
2.3 Aikaa, jonka voisi käyttää myös paremmin? Feministisiä näkökulmia kauneuskäytänteisiin (IK)
Näkökulma: En suostu alistumaan (Vy Tram)
3 Ulkonäköpääoman sosiaalinen säätely
3.1 Saako ulkonäöstä hyötyä työelämässä? (IK)
3.2 Normit ihon alla: kokemuksia ulkonäköpaineista (OS, TP & IK)
Näkökulma: Miehen mitta (TP & EÅ)
3.3 Media ja kehoihanteet – selfiet self-helpinä (Kaisu Hynnä)
Lopuksi: Pää ulkona peilikaapista (OS)
Liite: Aineisto ja menetelmät
Kiitokset
Kirjoittajat
Viitteet
Lähteet